header

אורלוגין - דיוק ויופי

18_orlogin.jpgשעון המטוטלת העתיק עשוי לעורר תחושה של כבוד ומסתורין. המשוגעים לדבר מוצאים בפריט ישן זה מקור להנאה ואסתטיקה. שעון אורלוגין יכול להיות מוצב על הרצפה, תלוי או שעון על הקיר ומוצב על השולחן. בכל מקרה, המכנה המשותף בין כל אלה יהיה התקתוק העקבי והדיוק, עדות למלאכת מחשבת קלאסית המלווה בחלק מהמקרים בציון מוזיקאלי מיוחד בכל שעה או במחציתה.

בעבר שעוני אורלוגין היו מנת חלקם של עשירי העיר. השעון הוכן על ידי אנשי מקצוע מוסמכים מעץ מלא ואיכותי במיוחד. המנגנון של השעון הוכן בסבלנות שכן מדובר במנגנון עדין בעל רמת תחכום גובהה. ההרכבה נעשה בצורה ידנית ורוח התקופות השונות השפיעה על העיצוב של השעונים, אך תמיד, בכל תקופה, ניתן דגש חזק מאוד על העיצוב החיצוני. רמת הגימור הייתה חשובה מאוד ועבודת היד המדויקת השפיעה על עלות השעון.

הזמן לא עוצר מלכת, אך הדרישה לשעוני האורלוגין הישנים דווקא עולה למרות הקלות בה ניתן כיום לייצר שעונים במגוון צורות, עיצובים וצבעים. השעון נחשב כפריט קלאסי בסלון הבית, לעתים הוא מהווה סמל סטאטוס וסמל יוקרה. יש שעונים המיובאים גם במהדורות ייחודיות מוגבלות, מחירם בהתאם.

שעון מטוטלת נחשב מדויק מאוד,הוא מאופיין במשקולת המתנדנדת ללא הרף, אולי כסמל לזמן שאינו מפסיק ועוצר. בשנת 1656 הומצא השעון על ידי הויגנס ובשל אותו דיוק עלה מיד על מפת הזמן בכל בית ועסק באותה התקופה שיכולים היו להרשות זאת לעצמם. חשוב היה לשמור אותו נייח, ללא תנועה מיותרת, מכיוון שזו השפיעה על הדיוק ולרעה. כיום תופס שעון הקוורץ את מקומו של שעון המטוטלת אך, כאמור, אף שעון לא יכול לתפוס את מקומו של זה על מפת הערכיות ואמנות הזמן לשמה.

המבינים בתחום מחלקים את השעונים לכמה קבוצות: שעון אורלוגין, שעון קוקייה ושעון אסטרונומי. האורלוגין (שעון המטוטלת) עשוי לצלצל צלצול אחד כל חצי שעה וכמה צלצולים על פי השעה בכל שעה עגולה. המשקולת הנפרדת היא הגורמת לפעילות מנגנון השעון.

שעון הקוקייה הוא דור המשך של שעון המטוטלת בו קיים גירוי נוסף: ויזואלי, פרט לגירוי השמיעתי בכל שעה. הציפור הקטנה מגיחה מהדלת ומבצעת תנועה מסוימת. יש שעונים בהם יוצאת דמות מהדלת ומבצעת פעילות אחרת כנגינה על כלי והתקדמות על מסלול מסוים.

השעון האסטרונומי הוא שעון מדויק בו נשמר המנגנון בסביבה מבוקרת של חום ולחץ. במקרה זה המטוטלת פועלת בתנאים מחמירים שאכן מייצרים את הדיוק המרבי ביותר: פחות משנייה כסטייה במהלך שנה שלמה.