header
מזגן מרכזי: מקירור מים ועד VRF

מאמר על מיזוג מרכזי, ועל הטכנולוגיות החדשות המתפתחות במסגרת סוג זה של מיזוג.

קישור לחברת כל מזגן - חברה מובילה בישראל למיזוג מרכזי ו-VRF

מזגן מרכזי (שרבים נוהגים לבלבל עם מיני-מרכזי) הוא מזגן המיועד לחללים גדולים, לרוב חללים מסחריים או תעשייתיים. מתוך הצרכים השונים של חללים גדולים, מערכות מיזוג מרכזיות צריכות להיות בנויות באופן אחר ממזגנים ביתיים המוכרים לנו (למשל מזגן מפוצל או מיני-מרכזי).
 
במערכות מסוג מזגן מרכזי קריטי שהחומר המקרר יהיה מסוגל לעבור למרחק גדול בין המדחס לבין כל חלקי החלל שברצוננו לקרר (או לחמם). אבל קשה מאוד ולא יעיל להוליך גז למרחקים ארוכים מבלי לאבד את דחיסותו (ולכן את האפקט המקרר שלו). ולכן, במערכות מיזוג אוויר מרכזי מקררים את המים לטמפרטורה נמוכה בעזרת הגז ביחידת הקירור, ואז מזרימים את המים (ולא את הגז עצמו) לאורך הצנרת. כך ניתן להזרימם למרחקים גדולים יחסית. תכונותיהם של המים מאפשרים להם "לשאת" את הקור במינימום של שינויי טמפרטורה. במקומות הרצויים מוזרם אוויר על צינורות המים. האוויר מתקרר ונושב הלאה לחלל המבנה. יחידת הקצה נקראת "יחידת טיפול באוויר". יחידות קטנות לטיפול באוויר נקראות יחידות מפוח נחשון או יחידות אוויר-מים (AW). יצרנים בתחום זה של מיזוג אוויר מרכזי לחללים מסחריים הם למשל אלקטרה, אוריס ו CARIERR.
 
אחד החסרונות במערכות מיזוג אוויר מרכזי, המשרתות תתי-חללים מרובים באותו מבנה, הוא שבשל המבנה שלהן הן לא מסוגלת, לרוב, לספק קירור וחימום לחללים שונים בו זמנית. מערכות מיזוג מרכזי מיוחדות מסוג ה-VRF (Variable Refrigerant Flow) מסוגלות בחלקן לספק חימום וקירור בו זמנית והן נקראות energy-recovery systems. מערכות אלו גם מסוגלות לנתב את החום הנוצר כתוצר לוואי של האנרגיה הדרושה לקירור, אל אותם מקומות שבהם מבוקש חימום. המאפיין הזה מאפשר חיסכון אנרגיה מרבי. את המערכות פיתחה חברת Daikin Industries.

מערכות נוספות, מסוג אינוורטר, מזוהות גם עם מזגנים ביתיים. הן מאפשרות שליטה מקסימלית על הטמפרטורה ביחידות מיזוג נפרדות שונות. כמו כן, הן עושות שימוש חכם יותר בתרמוסטט: במקום להפעיל ולכבות את המפוח לסירוגין, הן משנות את קצב העבודה, וכך שומרות על אחידות רבה יותר בטמפרטורת החלל וחוסכות אנרגיה.