header
ברומטר
 
ברומטרברומטר הוא כלי המשמש למדידה של הלחץ האטמוספרי. בין אם זהו ברומטר ביתי שתלוי על הקיר ומשמש את בני הבית כדי להחליט האם לתלות כביסה או מה ללבוש לעבודה ובין אם זהו ברומטר מדעי המשמש לצורכי ניווט של אוניות ומטוסים, או ברומטר המשמש לתחזית מזג אוויר מקצועית, ברומטר יפעל תמיד על פי אותו עיקרון. ברומטר כספית יהיה מורכב מגליל זכוכית סגור בצד אחד, כאשר צידו השני מוביל למיכל כספית פתוח. כאשר הלחץ האטמוספרי גבוה הוא מפעיל לחץ על הכספית שבמיכל והיא עולה במעלה צינור הזכוכית. כאשר הלחץ יורד, יורד גם מפלס הכספית בצינור הזכוכית. את ברומטר הזכוכית הראשון המציא אוונג'ליסטה טורי'צלי בשנת 1643. טורי'צלי שהיה תלמידו של גלילאו גליליי המציא לא רק את ברומטר הזכוכית, הוא גילה תגליות מתמטיות חשובות ותרם תרומה משמעותית לחקר האופטיקה, המכאניקה, ההידראוליקה, האסטרונומיה והאדריכלות. בשנים שחלפו מאז המצאת ברומטר הזכוכית הראשון, חלו מספר התפתחויות בתחום, אולם העיקרון על פיו פועל ברומטר, נשאר זהה.
 
כיצד עוזר לנו ברומטר, לחזות את מזג האוויר? ידוע לנו כי אוויר בטבע נוטה לנוע מאזורים בהם הלחץ גבוה, הנקראים רמות ברומטריות, לאזורים בהם הלחץ נמוך, הנקראים שקעים ברומטריים. רמות ושקעים נוצרים מעל אזורים חמים מאוד או קרים מאוד, המשפיעים על הטמפרטורה של האוויר ועל לחץ האוויר. אם ברומטר מראה על לחץ אויר גבוה, או רמה ברומטרית, ניתן לשער כי צפוי לנו מזג אויר נאה. אפשר לתלות כביסה בביטחון יחסי, ללבוש בגדים קלילים ולא לחשוש מגשמים או רוחות עזות. ברומטר המראה לחץ נמוך או שקע ברומטרי, מאפשר לנו להבין כי צפוי לנו מזג לא יציב עם רוחות ואולי גם גשמים. גם באזורים המאופיינים במזג אויר יציב, כמו אזור הים התיכון למשל, ברומטר איכותי עשוי לסייע לכם בכך שהוא יספק לכם תחזית לגבי מזג האוויר הצפוי.
 
במהלך ההיסטוריה, חלו שינויים רבים גם במראהו של ברומטר הזכוכית. למעשה. הברומטרים הראשונים, היו מכשירי חיזוי יקרים שנועדו למלומדים ולעשירים בלבד. לכן הם עוצבו בפאר, שיש שיתייחסו אליו כאל פאר מוגזם, עם פיתוחי עץ ועיטורי מתכת. לא מעט ברומטרים שולבו באביזרים נוספים כמו שעון, מד טמפרטורה ומצפן, שגרמו להם להיראות כמו לוח שעונים לכל דבר ועניין. ברומטר בן זמננו יהיה מעוצב בהתאם, בצבעי כסף ושחור ותצוגה דיגיטאלית. לא משנה כיצד הבית או המשרד שלכם מעוצב, תוכלו למצוא ברומטר שישתלב בו בקלות.