header

ויטמינים ועבודה מהבית
 
 
ויטמינים הם למעשה כל חומר אורגני שהגוף צריך אולם הוא אינו מסוגל לספק לעצמו בכוחות עצמו בלבד. תפקידם של הויטמינים הוא רב, מגוון וחשוב. ויטמינים מסייעים לעיבוד של אבות המזון, דואגים לפירוק אנרגיה מהמזון, משתתפים בבנייתם של כדוריות דם והורמונים ועוד. בנוסף, הם מפחיתים את הסיכון לחלות במחלות כמו למשל סרטן ומחלות לב.

בשנים האחרונות קמו מספר קבוצות של מדענים הטוענות שבעזרת שימוש נכון בויטמינים מסוימים ניתן להאט את קצב ההזדקנות.  זהו נושא שנוי במחלוקת ואין עליו הסכמה רבתי אולם עובדה היא שהוא עלה על סדר היום, כך שניתן לשער שהנושא עוד יעסיק אותנו בשנים הבאות. אחת הבעיות הקשות בבואנו להגדיר מהו ויטמין נעוצה בעובדה שישנם לא מעט מקרים שהם מקרי גבול, כמו למשל ויטמין C. ויטמין C   נחשב כויטמין מקובל על יד בני אדם ובעלי חיים שיכולים לאכול פירות, אולם עבור בעלי חיים שאינם אוכלים פירות הוא לא נחשב כויטמין משום שהם מייצרים אותו בכוחות עצמם. דוגמא נוספת, נוכל  לראות בשימוש בויטמין D. ויטמין D  הינו ויטמין הנוצר על עור האדם, בתנאי שצבעו של עור האדם לבן ובהיר מספיק על מנת לאפשר לכמות הרצויה של קרני השמש לחדור לתוכו ומצד שני כהה בצורה כזאת שלא יקבל כוויה. זאת היא הסיבה שויטמין D אינו נחשב לכזה עבור אותם בני אדם אשר צבע עורם מתאים לסביבת מגוריהם.

רוב האנשים הצורכים ויטמינים אינם מצליחים לקבל כמות מספיקה מתזונה בלבד ולכן, ללא הויטמינים, הם נמצאים בסיכון גבוה יחסית לשאר האוכלוסייה לחלות במחלות כרוניות. אחת הבעיות העיקריות  בשנים האחרונות היא העובדה שיותר ויותר פירות וירקות מופיעים על שולחננו לאורך כל השנה. בעבר היה ידוע שכל עונה מאופיינת בגידול מסוים בלבד של פירות וירקות, אולם  בזמנינו רוב המזון מאוחסן במחסני קירור גדולים, שאמנם שומרים על טריותו כדי שלא יתקלקל, אולם  הפרי או הירק מאבדים מערכיהם התזונתיים. אלה מגיעים לצרכן הממוצע כאשר ערכיהם התזונתיים אינם ברמה מספקת לצריכה יומית וללא ויטמינים ומינרלים. צריכת ויטמינים הפכה עבור חלקנו להכרח על מנת לפצות על מה שהגוף לא מסוגל לספק לעצמו.

אחד הדברים המעניינים ביותר הקשורים לויטמינים הוא האופן בו הגוף שלנו מתנהג כאשר הם אינם נמצאים בכמות מספקת אצלו. בואו ניקח לדוגמא את ויטמין A . ויטמין A מסייע לתהליכי הגדילה, מאפשר ראיית לילה תקינה, מגן על העור שלנו ועוד. במידה וחסר בגוף שלנו ויטמין A, תופעות הלוואי שיפקדו אותנו יהיו: עיכוב בגדילה, רגישות מוגברת לאור יום, עיוורון לילה ועוד. במידה ויהיו ברשותנו עודף של ויטמין A כתוצאה משימוש עודף, תופעות הלוואי יאופיינו בליקויי  ראיה, הקאות, עייפות שינוי מצב בעור, עיכוב בגדילה ועוד. חשוב מאוד להיות ערים לעובדה ששימוש בויטמינים בכפוף להוראות הרופא יאפשר לכם לשמור על גופכם בצורה בריאה וטובה ולעומת זאת אם לא תקפידו למלא אחר ההוראות גופכם יכול להינזק בצורה קשה.  כיום, ספורטאים רבים או אנשים העוסקים בספורט כתחביב, משתמשים בויטמינים למיניהם. מחסור בויטמינים ומינרלים אצל ספורטאים יכול להיות משמעותי משום שהוא יכול לעכב את קצב ההתפתחות וההתקדמות שלהם. גם כאן, צריך לשים לב  באילו ויטמינים אתם משתמשים, מהן ההשפעות שלהם ומהי כמות הצריכה המומלצת עבורם.

התמונות להמחשה הינן של מוצרי ניו ווייס