header
דגלים ליום העצמאות – החגיגה, המנהג והמיתוג

הנוהג להניף דגלי ישראל ביום העצמאות דומה למקומות אחרים רבים בעולם. הנפת הדגל מסמלת גאווה במדינה ושותפות גורל של האזרחים המרגישים מחוברים יחד ביום זה. הדגל בדוגמתו הנוכחית התקבל על ידי התנועה הציונית מייד עם היווסדה, כבר ב-1897. מי שהציע את העיצוב לדגל הוא ככל הנראה המשורר האוסטרי-יהודי לודוויג אוגוסט פרנקל, שבאופן אירוני היה גם פטריוט אוסטרי. דגלים ליום העצמאות הם מצרך שהביקוש לו עולה פלאים לקראת הה' באייר, אז נוהגים אזרחי ישראל לקשט את בתיהם, מרפסותיהם ורכביהם בדגלים.
 
היסטריית הדגלים ליום העצמאות מעלה איתה גם תופעת של "מאכערים", הפרזות במחיר ודגלים באיכות ירודה. לא פעם חברות מסחריות מפיצות דגלים בחינם ומשתמשות בשרכי הקשירה של הדגל לצרכי מיתוג (לרוב הדבר לא פוגע בחזות הדגל ומכבד את היותו אייקון לאומי).
  
אבל דגלי ישראל ממותגים, במידה והם אינם מכבדים את העיצוב המקורי, מעלים לא פעם ביקורת ציבורית. זכורה במיוחד פרשיית דגלי ישראל של בנק הפועלים, שלטענת "ערוץ 7", עוצבו בצורה שגויה, כך שהמגן דוד מוטה ביחס לפסים הכחולים: "עיון בחוק הדגל של מדינת ישראל מוכיח שמדובר לכאורה בעיוות מסוים של מבנה דגל הלאום", נכתב באתר הערוץ. והבלוגר הפופולארי עידו קינן אף הקדיש סדרה של מאמרים על דגלים "שגויים". ואגב ביקורת עיצובית, באתר הזה תוכלו לראות שדגל ישראל מדורג גבוה יחסית מבחינת איכות העיצוב שלו ביחס לדגלי העולם. לכן, הבה ונכבד את העיצוב המקורי, ואת הרגש שהוא מעלה בלבבות של רבים.
 
דגל עם מיתוג יכול בהחלט לעשות את העבודה הזו: הקפדה עלן העיצוב הנכון, מיתוג עדין ומדוייק בשרכים המשמשים לקשירת הדגל בלבד, וכן הדפסה באיכות טובה על בסיס איכותי (בד או חומר פלסטי\ניילוני אחר). בנוגע לאיכות ההדפסה, פה רצוי להימנע מצבעים דוהים או לא מדוייקים, שיוצרים תחושה חאפרית ולא מכבדת.

לסיום, דגל ממותג תמיד יכול לעורר אנטגוניזם, ולכן חשוב פה במיוחד לכבד את הדוגמא ואת הרגשות של הציבור ולאפשר את המקום המרכזי לדגל עצמו. מיתוג עדין יעשה שירות טוב יותר גם לעצמו וגם לציבור.