header
מה זה מזגן אינוורטר ומתי כדאי לרכוש אותו?

קישור לחברת כל מזגן - חברה מובילה בישראל למיזוג בטכנולוגיית אינוורטר

איך לא חשבו על זה קודם? במשך כמאה שנה, מאז הולדת המזגן כמכשיר חשמלי, השתמשו בהיגיון טכנולוגי מאוד מסויים לצורכי קירור אוויר. בבסיסו עמד הרעיון של עבודה לעומת הפסקה, על מנת לייצב את הטמפרטורה בחלל מסויים. הכנסתם של תרמוסטטים שינתה רק במעט את המבנה הבסיסי – חלה אוטומציה גדולה יותר בהפסקה\הפעלה של המזגן למול הטמפרטורה בחלל. אבל רק בשנות ה-80, חלה המהפכה האמיתית, כשמהנדסים יפנים פיתחו את טכנולוגיית האינוורטר (Inverter).
 
מערכות, מסוג אינוורטר, המזוהות גם עם מזגנים ביתיים וגם עם מזגנים מרכזיים, מאפשרות חיסכון באנרגיה ויציבות טובה יותר של הטמפרטורה בחלל. במזגנים מרכזיים הן גם מאפשרות שליטה מקסימלית על הטמפרטורה ביחידות מיזוג נפרדות שונות. בעיקרו של דבר, מזגנים אינוורטר עושים שימוש חכם יותר בתרמוסטט: במקום להפעיל ולכבות את המפוח לסירוגין, הם משנים את קצב העבודה, וכך שומרים על אחידות רבה יותר בטמפרטורת החלל וחוסכים אנרגיה. למעשה מזגן אינוורטר חוסך עד 30% בצריכת האנרגיה – הבדל משמעותי מאוד. בכך מזגן אינוורטר ידידותי יותר גם לסביבה וגם לכיס.
 
טכנולוגיית האינוורטר בנויה על העיקרון שניתן להוריד את מהירות המנוע אך לשמור על הכוח שלו (דבר שאינו אפשרי במרבית המנועים) וכך מתאפשרת עבודה בקצבים שונים ללא בעיות ותקלות. המדובר במנוע שעובד על "זרם ישר" (DC), להבדיל מזרם חילופין, וכך מתאפשרים קצבים שונים בכוח אחיד. למעשה מנוע האינוורטר מבצע עבודה רציפה, במקום הפסקות והפעלות תכופות המקצרות את אורך חיי המנוע.

אם זאת, מזגן בטכנולוגיית אינוורטר עדיין יקר יותר בצורה משמעותית ממזגן אחר בעל מפרט דומה. הטכנולוגיה החדשה, המכונה גם "הדור השלישי של המזגנים", מצריכה שיקול דעת כלכלי. לעיתים עלותה הגבוהה מוחזרת לאורך זמן, במיוחד כשהמזגן מתאים בגודלו לגודל החלל המקורר\מחומם, שכן במקרים כאלו חיסכון האנרגיה שמציע האינוורטר ממוקסם והופך לכדאי מאוד בזמן קצר יחסית. כמובן, השהייה בחללים המקוררים או מחוממים על ידי מזגני Inverter גם נעימה יותר, ללא שינויי טמפרטורה קיצוניים ועם פחות יובש בחורף הנובע מחימום מהיר. למי שמשתמש במזגן לעיתים תכופות, אינוורטר היא טכנולוגיה שלא כדאי לוותר עליה.